Endringer. Overordnet

Kortversjonen

1. Innledning

Det er særlig når det gjelder bestemmelsene om endringer med fokus på såkalte irregulære endringer, krav til varsling og ikke minst konsekvensene av for sen varsling at NS 8405 og NS 8407 skiller seg fra reglene i NS 8406.  

I kontraktsforhold som reguleres av NS 8405 eller NS 8407 vil konsekvensen av manglende etterlevelse av varslingsreglene være at krav eller innsigelser til krav, tapes.

Slike regler finner man ikke i NS 8406.  

NS 8405 og NS 8407 har også langt flere bestemmelser om endringer og de er plassert i egne kapitler. I NS 8405 finner vi dem i kapittel IV og i NS 8407 i kapittel VII.

NS 8406 er ment for enklere prosjekter og mangler kapitler.  

Det er flere typer forhold byggherren har risikoen for, og som kan gi entreprenøren krav på hhv vederlagsjustering og/ eller fristforlengelse.

2. Oversikt over reglene

De regler som er aktuelle fremgår av matrisen nedenfor.

Matrisen inneholder kun de overordnede bestemmelsene, og så er det flere bestemmelser tilhørende hver av disse. Som eksempel nevnes at bestemmelsen i NS 8407 punkt 33 «Fristforlengelse» inneholder åtte under-bestemmelser. De er ikke inkludert i matrisen, men blir behandlet i artikkelen «Fristforlengelse og forsering».  

3. Temaer for artikler

Foruten artikkelen om «Fristforlengelse og forsering» har vi skrevet artikler om «Endringer og irregulære endringer», om «Vederlagsjustering» og om «Plunder og Heft».

4. Litt om force majeur

I alle tre standardkontrakter er det en egen bestemmelse om fristforlengelse ved force majeur. Force foreligger det oppstår noe utenfor partenes «kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud eller forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser», jfr NS 8407 punkt 33.3.

Tilsvarende bestemmelser finnes i NS 8405 punkt 24.3 og NS 8406 punkt 20.

Vi har ikke skrevet om force majeur andre steder fordi det er ikke ofte slike situasjoner inntreffer.

Da covid rammet bl.a. Norge medio mars 2020 inntraff det en force majeur situasjon for pågående kontrakter.

I august 2023 ble store deler av Sør Norge rammet av ekstremuværet "Hans" og flere steder kan det ha oppstått force majeur situasjoner som følge av dette.

Dersom en streik utløses av at partene i en sentral lønnskamp på tariffnivå oppgir sine forhandlinger kan bestemmelsen om force majeur komme til anvendelse. Derimot vil ikke en lokal streik i den enkelte bedrift være tilstrekkelig for at force majeur-bestemmelsen kommer til anvendelse. En virksomhets lønnsforhandlinger med egne ansatte er ikke «forhold utenfor» entreprenørens «kontroll», men det vil være situasjonen dersom streik bryter ut på nasjonalt nivå.

Konsekvensen av force majeur vil kun være at partenes plikt til å fortsette sine arbeider settes på hold. Entreprenøren får rett på fristforlengelse, men ikke krav på dekning av sine merutgifter. Slike merkostnader, som også byggherren kan bli påført, må hver av partene dekke på egen hånd.

For øvrig nevnes at også byggherren får krav på fristforlengelse ved force majeur - i den utstrekning byggherren ar ytelsesplikter overfor entreprenøren.

Endringer. Overordnet

Kortversjonen

1. Innledning

Det er særlig når det gjelder bestemmelsene om endringer med fokus på såkalte irregulære endringer, krav til varsling og ikke minst konsekvensene av for sen varsling at NS 8405 og NS 8407 skiller seg fra reglene i NS 8406.  

I kontraktsforhold som reguleres av NS 8405 eller NS 8407 vil konsekvensen av manglende etterlevelse av varslingsreglene være at krav eller innsigelser til krav, tapes.

Slike regler finner man ikke i NS 8406.  

NS 8405 og NS 8407 har også langt flere bestemmelser om endringer og de er plassert i egne kapitler. I NS 8405 finner vi dem i kapittel IV og i NS 8407 i kapittel VII.

NS 8406 er ment for enklere prosjekter og mangler kapitler.  

Det er flere typer forhold byggherren har risikoen for, og som kan gi entreprenøren krav på hhv vederlagsjustering og/ eller fristforlengelse.

2. Oversikt over reglene

De regler som er aktuelle fremgår av matrisen nedenfor.

Matrisen inneholder kun de overordnede bestemmelsene, og så er det flere bestemmelser tilhørende hver av disse. Som eksempel nevnes at bestemmelsen i NS 8407 punkt 33 «Fristforlengelse» inneholder åtte under-bestemmelser. De er ikke inkludert i matrisen, men blir behandlet i artikkelen «Fristforlengelse og forsering».  

3. Temaer for artikler

Foruten artikkelen om «Fristforlengelse og forsering» har vi skrevet artikler om «Endringer og irregulære endringer», om «Vederlagsjustering» og om «Plunder og Heft».

4. Litt om force majeur

I alle tre standardkontrakter er det en egen bestemmelse om fristforlengelse ved force majeur. Force foreligger det oppstår noe utenfor partenes «kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud eller forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser», jfr NS 8407 punkt 33.3.

Tilsvarende bestemmelser finnes i NS 8405 punkt 24.3 og NS 8406 punkt 20.

Vi har ikke skrevet om force majeur andre steder fordi det er ikke ofte slike situasjoner inntreffer.

Da covid rammet bl.a. Norge medio mars 2020 inntraff det en force majeur situasjon for pågående kontrakter.

I august 2023 ble store deler av Sør Norge rammet av ekstremuværet "Hans" og flere steder kan det ha oppstått force majeur situasjoner som følge av dette.

Dersom en streik utløses av at partene i en sentral lønnskamp på tariffnivå oppgir sine forhandlinger kan bestemmelsen om force majeur komme til anvendelse. Derimot vil ikke en lokal streik i den enkelte bedrift være tilstrekkelig for at force majeur-bestemmelsen kommer til anvendelse. En virksomhets lønnsforhandlinger med egne ansatte er ikke «forhold utenfor» entreprenørens «kontroll», men det vil være situasjonen dersom streik bryter ut på nasjonalt nivå.

Konsekvensen av force majeur vil kun være at partenes plikt til å fortsette sine arbeider settes på hold. Entreprenøren får rett på fristforlengelse, men ikke krav på dekning av sine merutgifter. Slike merkostnader, som også byggherren kan bli påført, må hver av partene dekke på egen hånd.

For øvrig nevnes at også byggherren får krav på fristforlengelse ved force majeur - i den utstrekning byggherren ar ytelsesplikter overfor entreprenøren.

Endringer. Overordnet

Kortversjonen

1. Innledning

Det er særlig når det gjelder bestemmelsene om endringer med fokus på såkalte irregulære endringer, krav til varsling og ikke minst konsekvensene av for sen varsling at NS 8405 og NS 8407 skiller seg fra reglene i NS 8406.  

I kontraktsforhold som reguleres av NS 8405 eller NS 8407 vil konsekvensen av manglende etterlevelse av varslingsreglene være at krav eller innsigelser til krav, tapes.

Slike regler finner man ikke i NS 8406.  

NS 8405 og NS 8407 har også langt flere bestemmelser om endringer og de er plassert i egne kapitler. I NS 8405 finner vi dem i kapittel IV og i NS 8407 i kapittel VII.

NS 8406 er ment for enklere prosjekter og mangler kapitler.  

Det er flere typer forhold byggherren har risikoen for, og som kan gi entreprenøren krav på hhv vederlagsjustering og/ eller fristforlengelse.

2. Oversikt over reglene

De regler som er aktuelle fremgår av matrisen nedenfor.

Matrisen inneholder kun de overordnede bestemmelsene, og så er det flere bestemmelser tilhørende hver av disse. Som eksempel nevnes at bestemmelsen i NS 8407 punkt 33 «Fristforlengelse» inneholder åtte under-bestemmelser. De er ikke inkludert i matrisen, men blir behandlet i artikkelen «Fristforlengelse og forsering».  

3. Temaer for artikler

Foruten artikkelen om «Fristforlengelse og forsering» har vi skrevet artikler om «Endringer og irregulære endringer», om «Vederlagsjustering» og om «Plunder og Heft».

4. Litt om force majeur

I alle tre standardkontrakter er det en egen bestemmelse om fristforlengelse ved force majeur. Force foreligger det oppstår noe utenfor partenes «kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud eller forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser», jfr NS 8407 punkt 33.3.

Tilsvarende bestemmelser finnes i NS 8405 punkt 24.3 og NS 8406 punkt 20.

Vi har ikke skrevet om force majeur andre steder fordi det er ikke ofte slike situasjoner inntreffer.

Da covid rammet bl.a. Norge medio mars 2020 inntraff det en force majeur situasjon for pågående kontrakter.

I august 2023 ble store deler av Sør Norge rammet av ekstremuværet "Hans" og flere steder kan det ha oppstått force majeur situasjoner som følge av dette.

Dersom en streik utløses av at partene i en sentral lønnskamp på tariffnivå oppgir sine forhandlinger kan bestemmelsen om force majeur komme til anvendelse. Derimot vil ikke en lokal streik i den enkelte bedrift være tilstrekkelig for at force majeur-bestemmelsen kommer til anvendelse. En virksomhets lønnsforhandlinger med egne ansatte er ikke «forhold utenfor» entreprenørens «kontroll», men det vil være situasjonen dersom streik bryter ut på nasjonalt nivå.

Konsekvensen av force majeur vil kun være at partenes plikt til å fortsette sine arbeider settes på hold. Entreprenøren får rett på fristforlengelse, men ikke krav på dekning av sine merutgifter. Slike merkostnader, som også byggherren kan bli påført, må hver av partene dekke på egen hånd.

For øvrig nevnes at også byggherren får krav på fristforlengelse ved force majeur - i den utstrekning byggherren ar ytelsesplikter overfor entreprenøren.

Endringer. Overordnet

Kortversjonen

1. Innledning

Det er særlig når det gjelder bestemmelsene om endringer med fokus på såkalte irregulære endringer, krav til varsling og ikke minst konsekvensene av for sen varsling at NS 8405 og NS 8407 skiller seg fra reglene i NS 8406.  

I kontraktsforhold som reguleres av NS 8405 eller NS 8407 vil konsekvensen av manglende etterlevelse av varslingsreglene være at krav eller innsigelser til krav, tapes.

Slike regler finner man ikke i NS 8406.  

NS 8405 og NS 8407 har også langt flere bestemmelser om endringer og de er plassert i egne kapitler. I NS 8405 finner vi dem i kapittel IV og i NS 8407 i kapittel VII.

NS 8406 er ment for enklere prosjekter og mangler kapitler.  

Det er flere typer forhold byggherren har risikoen for, og som kan gi entreprenøren krav på hhv vederlagsjustering og/ eller fristforlengelse.

2. Oversikt over reglene

De regler som er aktuelle fremgår av matrisen nedenfor.

Matrisen inneholder kun de overordnede bestemmelsene, og så er det flere bestemmelser tilhørende hver av disse. Som eksempel nevnes at bestemmelsen i NS 8407 punkt 33 «Fristforlengelse» inneholder åtte under-bestemmelser. De er ikke inkludert i matrisen, men blir behandlet i artikkelen «Fristforlengelse og forsering».  

3. Temaer for artikler

Foruten artikkelen om «Fristforlengelse og forsering» har vi skrevet artikler om «Endringer og irregulære endringer», om «Vederlagsjustering» og om «Plunder og Heft».

4. Litt om force majeur

I alle tre standardkontrakter er det en egen bestemmelse om fristforlengelse ved force majeur. Force foreligger det oppstår noe utenfor partenes «kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud eller forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser», jfr NS 8407 punkt 33.3.

Tilsvarende bestemmelser finnes i NS 8405 punkt 24.3 og NS 8406 punkt 20.

Vi har ikke skrevet om force majeur andre steder fordi det er ikke ofte slike situasjoner inntreffer.

Da covid rammet bl.a. Norge medio mars 2020 inntraff det en force majeur situasjon for pågående kontrakter.

I august 2023 ble store deler av Sør Norge rammet av ekstremuværet "Hans" og flere steder kan det ha oppstått force majeur situasjoner som følge av dette.

Dersom en streik utløses av at partene i en sentral lønnskamp på tariffnivå oppgir sine forhandlinger kan bestemmelsen om force majeur komme til anvendelse. Derimot vil ikke en lokal streik i den enkelte bedrift være tilstrekkelig for at force majeur-bestemmelsen kommer til anvendelse. En virksomhets lønnsforhandlinger med egne ansatte er ikke «forhold utenfor» entreprenørens «kontroll», men det vil være situasjonen dersom streik bryter ut på nasjonalt nivå.

Konsekvensen av force majeur vil kun være at partenes plikt til å fortsette sine arbeider settes på hold. Entreprenøren får rett på fristforlengelse, men ikke krav på dekning av sine merutgifter. Slike merkostnader, som også byggherren kan bli påført, må hver av partene dekke på egen hånd.

For øvrig nevnes at også byggherren får krav på fristforlengelse ved force majeur - i den utstrekning byggherren ar ytelsesplikter overfor entreprenøren.

Endringer. Overordnet

Kortversjonen

1. Innledning

Det er særlig når det gjelder bestemmelsene om endringer med fokus på såkalte irregulære endringer, krav til varsling og ikke minst konsekvensene av for sen varsling at NS 8405 og NS 8407 skiller seg fra reglene i NS 8406.  

I kontraktsforhold som reguleres av NS 8405 eller NS 8407 vil konsekvensen av manglende etterlevelse av varslingsreglene være at krav eller innsigelser til krav, tapes.

Slike regler finner man ikke i NS 8406.  

NS 8405 og NS 8407 har også langt flere bestemmelser om endringer og de er plassert i egne kapitler. I NS 8405 finner vi dem i kapittel IV og i NS 8407 i kapittel VII.

NS 8406 er ment for enklere prosjekter og mangler kapitler.  

Det er flere typer forhold byggherren har risikoen for, og som kan gi entreprenøren krav på hhv vederlagsjustering og/ eller fristforlengelse.

2. Oversikt over reglene

De regler som er aktuelle fremgår av matrisen nedenfor.

Matrisen inneholder kun de overordnede bestemmelsene, og så er det flere bestemmelser tilhørende hver av disse. Som eksempel nevnes at bestemmelsen i NS 8407 punkt 33 «Fristforlengelse» inneholder åtte under-bestemmelser. De er ikke inkludert i matrisen, men blir behandlet i artikkelen «Fristforlengelse og forsering».  

3. Temaer for artikler

Foruten artikkelen om «Fristforlengelse og forsering» har vi skrevet artikler om «Endringer og irregulære endringer», om «Vederlagsjustering» og om «Plunder og Heft».

4. Litt om force majeur

I alle tre standardkontrakter er det en egen bestemmelse om fristforlengelse ved force majeur. Force foreligger det oppstår noe utenfor partenes «kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud eller forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser», jfr NS 8407 punkt 33.3.

Tilsvarende bestemmelser finnes i NS 8405 punkt 24.3 og NS 8406 punkt 20.

Vi har ikke skrevet om force majeur andre steder fordi det er ikke ofte slike situasjoner inntreffer.

Da covid rammet bl.a. Norge medio mars 2020 inntraff det en force majeur situasjon for pågående kontrakter.

I august 2023 ble store deler av Sør Norge rammet av ekstremuværet "Hans" og flere steder kan det ha oppstått force majeur situasjoner som følge av dette.

Dersom en streik utløses av at partene i en sentral lønnskamp på tariffnivå oppgir sine forhandlinger kan bestemmelsen om force majeur komme til anvendelse. Derimot vil ikke en lokal streik i den enkelte bedrift være tilstrekkelig for at force majeur-bestemmelsen kommer til anvendelse. En virksomhets lønnsforhandlinger med egne ansatte er ikke «forhold utenfor» entreprenørens «kontroll», men det vil være situasjonen dersom streik bryter ut på nasjonalt nivå.

Konsekvensen av force majeur vil kun være at partenes plikt til å fortsette sine arbeider settes på hold. Entreprenøren får rett på fristforlengelse, men ikke krav på dekning av sine merutgifter. Slike merkostnader, som også byggherren kan bli påført, må hver av partene dekke på egen hånd.

For øvrig nevnes at også byggherren får krav på fristforlengelse ved force majeur - i den utstrekning byggherren ar ytelsesplikter overfor entreprenøren.

Endringer. Overordnet

Kortversjonen

1. Innledning

Det er særlig når det gjelder bestemmelsene om endringer med fokus på såkalte irregulære endringer, krav til varsling og ikke minst konsekvensene av for sen varsling at NS 8405 og NS 8407 skiller seg fra reglene i NS 8406.  

I kontraktsforhold som reguleres av NS 8405 eller NS 8407 vil konsekvensen av manglende etterlevelse av varslingsreglene være at krav eller innsigelser til krav, tapes.

Slike regler finner man ikke i NS 8406.  

NS 8405 og NS 8407 har også langt flere bestemmelser om endringer og de er plassert i egne kapitler. I NS 8405 finner vi dem i kapittel IV og i NS 8407 i kapittel VII.

NS 8406 er ment for enklere prosjekter og mangler kapitler.  

Det er flere typer forhold byggherren har risikoen for, og som kan gi entreprenøren krav på hhv vederlagsjustering og/ eller fristforlengelse.

2. Oversikt over reglene

De regler som er aktuelle fremgår av matrisen nedenfor.

Matrisen inneholder kun de overordnede bestemmelsene, og så er det flere bestemmelser tilhørende hver av disse. Som eksempel nevnes at bestemmelsen i NS 8407 punkt 33 «Fristforlengelse» inneholder åtte under-bestemmelser. De er ikke inkludert i matrisen, men blir behandlet i artikkelen «Fristforlengelse og forsering».  

3. Temaer for artikler

Foruten artikkelen om «Fristforlengelse og forsering» har vi skrevet artikler om «Endringer og irregulære endringer», om «Vederlagsjustering» og om «Plunder og Heft».

4. Litt om force majeur

I alle tre standardkontrakter er det en egen bestemmelse om fristforlengelse ved force majeur. Force foreligger det oppstår noe utenfor partenes «kontroll, så som ekstraordinære værforhold, offentlige påbud eller forbud, streik, lockout og overenskomstbestemmelser», jfr NS 8407 punkt 33.3.

Tilsvarende bestemmelser finnes i NS 8405 punkt 24.3 og NS 8406 punkt 20.

Vi har ikke skrevet om force majeur andre steder fordi det er ikke ofte slike situasjoner inntreffer.

Da covid rammet bl.a. Norge medio mars 2020 inntraff det en force majeur situasjon for pågående kontrakter.

I august 2023 ble store deler av Sør Norge rammet av ekstremuværet "Hans" og flere steder kan det ha oppstått force majeur situasjoner som følge av dette.

Dersom en streik utløses av at partene i en sentral lønnskamp på tariffnivå oppgir sine forhandlinger kan bestemmelsen om force majeur komme til anvendelse. Derimot vil ikke en lokal streik i den enkelte bedrift være tilstrekkelig for at force majeur-bestemmelsen kommer til anvendelse. En virksomhets lønnsforhandlinger med egne ansatte er ikke «forhold utenfor» entreprenørens «kontroll», men det vil være situasjonen dersom streik bryter ut på nasjonalt nivå.

Konsekvensen av force majeur vil kun være at partenes plikt til å fortsette sine arbeider settes på hold. Entreprenøren får rett på fristforlengelse, men ikke krav på dekning av sine merutgifter. Slike merkostnader, som også byggherren kan bli påført, må hver av partene dekke på egen hånd.

For øvrig nevnes at også byggherren får krav på fristforlengelse ved force majeur - i den utstrekning byggherren ar ytelsesplikter overfor entreprenøren.

Abonner og få tilgang til hele artikkelen og mye mer!

Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Abonner og få tilgang til hele artikkelen og mye mer!

Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 875– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kun tilgjengelig som årlig abonnement
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kun tilgjengelig som årlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Abonner og få tilgang til hele artikkelen og mye mer!

Spar opp til 40% ved årlig betaling

E-kurs

kr 490,–
Trekkes årlig
Nåværende plan
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres

Kunnskapsbank

kr 875,– / mnd
Trekkes hver måned
Legg til
  • Tilgang til 79 artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Spar opp til 40% ved årlig betaling

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværende plan
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres

Kunnskapsbank

kr 300,– / mnd
Trekkes årlig
Legg til
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer