1. Innledning
Ingen av partene i en entreprisekontrakt er i stand til å oppfylle samtlige kontraktsforpliktelser uten bistand fra kontraktsmedhjelpere.
Byggherren vil normalt ha kontrahert flere til å prosjektere og utarbeide et forprosjekt som grunnlag for tilbudskonkurranse hvor formålet er å kontrahere totalentreprenør. I en utførelsesentreprise vil byggherrens prosjekterende også fortsette med detaljprosjektering etter at entreprenør er kontrahert.
Det er imidlertid ikke byggherrens kontraktsmedhjelpere det siktes til i standardkontraktenes bestemmelser om kontraktsmedhjelpere, men entreprenørens.
I totalentrepriser vil totalentreprenøren ha behov for flere kategorier av kontraktsmedhjelpere, nemlig arkitekt, rådgivende ingeniører og andre prosjekterende, samt underentreprenører innen diverse fag. Av den grunn benyttes begrepet «kontraktsmedhjelpere» i NS 8407 punkt 10.
I utførelsesentreprisekontraktene er det derimot ikke vanlig at entreprenør har behov for prosjekterende, så derfor benyttes begrepet «underentreprenører» i NS 8405 punkt 15 og NS 8406 punkt 12.
For å forenkle fremstillingen litt benyttes kontraktsmedhjelper som begrep også for underentreprenører.
2. Oversikt over reglene
3. Entreprenørens ansvar overfor byggherren endres ikke
Felles for alle tre standardkontrakter er at entreprenørens kontraktsrettslige ansvar overfor byggherren ikke endres ved bruk av kontraktsmedhjelpere.
Det arbeid som utføres av entreprenørens kontraktsmedhjelpere er å anse som utført (og prosjektert) av entreprenøren selv.
Dette følger av NS 8407 punkt 10.1, første ledd, NS 8405 punkt 15.1, første ledd og NS 8406 punkt 12, første ledd.
4. Entreprenørens varslingsplikt overfor byggherren
Det følger også av alle tre standardkontrakter at entreprenøren har en plikt til å varsle byggherren om hvilke deler av arbeidet han vil la utføre av kontraktsmedhjelper, og hvilken kontraktsmedhjelper han ønsker å benytte.
Det vises i den forbindelse til NS 8405 punkt 15.1, annet ledd, NS 8406 punkt 12, annet ledd og NS 8407 punkt 10.1, annet ledd.
Når byggherren får en slik underretning har byggherren anledning til å be om å få oversendt informasjon om kontraktsmedhjelperens «økonomi, finansielle stilling, kapasitet og tekniske kompetanse», jfr NS 8405 punkt 15.1, tredje ledd og NS 8407 punkt 10.1, tredje ledd.
At man ber om denne typen informasjon er for å kunne ta stilling til entreprenørens ønske om den aktuelle kontraktsmedhjelper på en forsvarlig og saklig måte .
5. Byggherren kan nekte entreprenørens valg av kontraktsmedhjelpere
Videre følger det av NS 8407 punkt 10.2, første ledd og NS 8405 punkt 15.2, første ledd at byggherren kan nekte entreprenøren å benytte en kontraktsmedhjelper som entreprenøren ønsker å benytte.
En slik avvisning må byggherren sende «uten ugrunnet opphold» og senest 14 dager etter å ha mottatt dokumentasjon om økonomi etc i den utstrekning byggherren har bedt om dette.
Tidsfristen er satt for at byggherren skal få tilstrekkelig med tid til å foreta en forsvarlig gjennomgang og deretter vurdering av den oversendte dokumentasjonen.
Dersom byggherren nekter uten å ha saklig grunn kan entreprenøren forholde seg til byggherrens avvisning som om det foreligger et pålegg om endring.
I en slik situasjon er det de ordinære reglene om hhv fristforlengelse og vederlagsjustering i standardkontraktene som kommer til anvendelse.
Entreprenøren må i så fall varsle byggherren om dette «uten ugrunnet opphold» etc.
NS 8406 punkt 12 inneholder ikke bestemmelser som omhandler byggherrens nektelse av entreprenørens valg.
Likevel står det at entreprenøren må underrette byggherren før en kontraktsmedhjelper kontraheres.
For at det skal ha noen hensikt å sende byggherren slik informasjon overhodet, og før kontrakt inngås, taler mye for at byggherren har rett til å nekte. Vilkåret må i så fall være at han har saklig grunn.
6. Kontraktsmedhjelpere angitt i kontrakten
Ofte navngis entreprenørens kontraktsmedhjelpere i kontrakten.
Det vil være situasjonen når byggherren har bedt entreprenøren oppgi navn på de kontraktsmedhjelpere som ønskes benyttet på f eks konkrete fagområder i sitt tilbud.
Når så kontrakt er inngått vil entreprenørens tilbud inngå som del av kontraktens dokumenter.
I de tilfellene er situasjonen egentlig den motsatte når det gjelder utskifting av entreprenørens kontraktsmedhjelpere.
Byggherren vil da ha godkjent entreprenørens kontraktsmedhjelpere. Kanskje var situasjonen at entreprenøren ble valgt nettopp fordi han tilbød byggherren et godt team av kontraktsmedhjelpere for å oppfylle sine kontraktsforpliktelser.
Av bl.a. slike årsaker følger det av NS 8407 punkt 10.3 at entreprenøren ikke kan skifte ut kontraktsmedhjelpere «uten byggherrens godkjennelse».
Det samme følger av NS 8405 punkt 15.3, siste ledd og NS 8406 punkt 12, tredje ledd.
Fra denne hovedregelen er det gjort unntak dersom ønsket om utskifting er «saklig begrunnet» i kontraktsmedhjelperens forhold, jfr NS 8407 punkt 10.3, siste ledd, NS 8405 punkt 15.3, siste ledd og NS 8406 punkt 12, siste ledd.
Hva som er «saklig begrunnet» må vurderes konkret.
Dersom kontraktsmedhjelperens finansielle stilling er dramatisk redusert slik at denne ikke er i stand til å oppfylle sine kontraktsforpliktelser, eller må forventes å ikke klare dette, vil som oftest det være en saklig grunn.
Et annet eksempel er at nøkkelpersonene hos kontraktsmedhjelperen slutter og denne blir ute av stand til å tilby kvalifisert personell.
Et tredje eksempel kan være kontraktsmedhjelperen til stadighet opptrer i strid med SHA-regelverket på byggeplass og derved utsetter personell for fare. dersom vedkommende opptrer direkte skadelig for entreprenørens fremdrift ved verken forholde seg til sin samordningsplikt eller på andre måter skaper utfordringer for andre, sideordnede entreprenører vil entreprenøren ha saklig grunn for å skifte ut kontraktsmedhjelperen.
Oftest vil man også ha forholdsvis god dokumentasjon for slike kritikkverdige forhold. Uansett er det vanskelig å se for seg at en byggherre vil motsette seg utskifting i slike tilfeller.