1. Overordnet
I standardkontraktenes kapittel VII «Mangler» er det inntatt en rekke bestemmelser som er identiske for NS 8411 og NS 8412, og artiklene finnes her.
I denne artikkelen behandles noen særlige bestemmelser i NS 8412 som gjelder reklamasjon når produktene skal monteres og det derfor gjennomføres en overtakelsesforretning. Vi har skrevet en egen artikkel om gjennomføringen av en slik forretning som kan leses her.
2. Oversikt over reglene
3. Reklamasjon i forbindelse med overtakelse
Når det gjennomføres en overtakelsesforretning etter montering følger det av NS 8412 punkt 25.3.1, annet ledd at kjøper skal kontrollere leveransen.
Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget mangler ved produktet på overtakelses-forretningen må han reklamere til kjøper senest en uke etter at forretningen er avsluttet.
Reklamerer han senere enn en uke taper kjøper sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.
I entrepriserettskontraktene er reklamasjonsfristen strengere. Der må man reklamere mens selve overtakelsesforretningen pågår, og manglene må nedtegnes i protokollen.
4. Senere reklamasjon
Dersom kjøper oppdager eller burde ha oppdaget nye feil eller mangler etter overtakelsen må han reklamere «innen rimelig tid» til selger, jfr NS 8412 punkt 25.3.2.
Hvis ikke fristen overholdes tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.
Så kan man spørre seg hva «rimelig tid» innebærer.
Etter vårt syn er det akseptabelt å ta utgangspunkt i reklamasjonsfristen på en uke for mangler oppdaget på selve overtakelsesforretningen. Fristen «rimelig tid» er antagelig lengre enn en uke, men vi vil ikke anbefale at man venter mer enn to uker.
Man må erindre at det er tale om to profesjonelle parter, og normen innen entrepriseretten er at varslingsfrister er korte og strenge. Dette henger bl.a. sammen med at den man reklamerer til, her selger, kan godt tenkes å ha egne kontraktsmedhjelpere som han må videreføre reklamasjonen til. Ofte vil det også være aktuelt å sikre bevis, innhente sakkyndige uttalelser og samtidig er det slik at den gjenstand som produktet er inkorporert er i en eller annen form for bruk. Alt dette taler for at reklamasjoner fremsettes uten unødig tidsmessig opphold.
Avslutningsvis presiseres at reklamasjoner bør (og skal) avgis i form av skriftlige meldinger som sendes elektronisk og til motpartens representant eller annen slik dette er beskrevet i NS 8412 punkt 4.2.
5. Reklamasjonsperiode
NS 8412 punkt 25.3.3 slår fast at den absolutte reklamasjonsfrist er fem år.
Dette er en nyvinning når det gjelder kjøp av byggevarer og vi har skrevet om denne i fellessamlingen, og hvor artikkelen kan leses her.
Eneste grunn til å ha med en egen bestemmelse om reklamasjonsperioden i forbindelse med montering er for å presisere at reklamasjonsperioden begynner å løpe «etter overtakelsen».
Dette fremgår for øvrig også av NS 8412 punkt 13.5, første ledd bokstav e.
6. Unntak fra reklamasjonsreglene
Vi har allerede skrevet en artikkel om at reklamasjonsreglene ikke gjelder dersom mangelen er utslag av grov uaktsomhet eller i strid med redelighet og god tro hos selger eller noen denne svarer for. Vi viser i den forbindelse til samme artikkel som vi har lagt inn en link til i punkt 5.