Sanksjoner ved forsinkelse - oversikt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

Dersom leveringsfristen oversittes, og dette skyldes forhold som selger har risikoen for, kan kjøper gjøre gjeldende sanksjoner mot selger.  

Det er kjøpers rettigheter ved en slik forsinkelse kapittel VI omhandler.  

Bestemmelsene i standardenes kapittel V viser også til bestemmelser i kjøpsloven.  

Det betyr at skal man gi en rimelig uttømmende redegjørelse for de bestemmelsene som kommer til anvendelse ved forsinkelse må man også redegjøre for det som er relevant i kjøpsloven.  

Det kan være på sin plass å minne om at vår veileder er ment å gi ikke-jurister tilstrekkelig kunnskap til selv å håndtere de mest vanlige problemstillinger og problemer.  I noen tilfeller er likevel regelverket så vidt komplisert og rettslig preget at brukerne bør kontakte advokat for bistand. I slike situasjoner skal veilederen bidra til bevisste og opplyste valg.

2. Regelspeil

Temaet for denne artikkelen er NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 12.  

3. Forsinkelse – definisjon

Som nevnt i punkt 2 defineres forsinkelse i hhv NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 14.  

Formuleringene i NS 8411og NS 8412 er noe ulike, men i prinsippet er de identiske.  

Det følger av NS 8411 punkt 16, første ledd at forsinkelse foreligger når byggevarene ikke leveres eller leveres for sent, og årsaken til dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side.  

Samme regel følger av NS 8412 punkt 14, første ledd, men der relateres forsinkelsen selgers frist for å oppfylle sine forpliktelser. Bestemmelsen viser til NS 8412 punkt 11.3.1 som bl.a. har med det alternativ at selger skal montere, og hvor det er gitt særskilt frist for dette.  

Som tidligere nevnt behandler vi de særlige reglene om montering i temasamlingen for de spesielle bestemmelsene i NS 8412.  

Forutsetningen om at forsinkelsen må skyldes forhold selger har risikoen for fremgår av bestemmelsens henvisning til NS 8412 punkt 11.4 som omhandler de situasjonene hvor selger har rett til fristforlengelse. Disse reglene er særegne for NS 8412 siden produktene skal tilvirkes. Følgelig er de behandlet i temasamlingen for spesielle bestemmelser i NS 8412, som du kan lese her.  

I denne artikkelen forutsetter vi at selger er forsinket både faktisk og rettslig. Byggevarene eller de avtalte produkter leveres ikke til kjøper som avtalt, og dette skyldes forhold selger har ansvar og/ eller risikoen for.  

I den forbindelse påpekes at disse reglene gjelder ikke bare i de situasjoner hvor det er avtalt et bestemt leveringstidspunkt. I slike tilfeller skal levering gjennomføres innen «rimelig tid» og da må man først finne ut hva som må anses å være «rimelig».  

I NS 8411 punkt 16, annet ledd og NS 8412 punkt 14, annet ledd bokstav a – d er det listet opp fire alternative handlinger. Det er ikke slik at det ene alternativet utelukker det andre, men det kommer vi tilbake til.  

I bokstav a fremgår det at kjøper kreve oppfyllelse i samsvar med reglene i kjøpsloven §§ 23 og 24, og dette alternativet behandler vi i del 4 nedenfor.  

I bokstav b fremgår det at kjøper kan kreve erstatning for det tap kjøper pådras som følge av forsinkelsen evt dagmulkt.  

Bokstav c omhandler kjøpers rett til å heve kjøpet, mens bokstav d omhandler kjøpers rett til å tilbakeholde egen ytelse.  

Vi har behandlet de ulike alternativene i artikkelen «Kjøpers sanksjoner ved forsinkelse» som finnes her.  

Etter vårt syn er det ikke like naturlig å karakterisere kjøpers beslutning om å kreve oppfyllelse som en sanksjon, og derfor behandler vi dette alternativet i denne artikkelen.  

4. Oppfyllelse av kjøpet

Som nevnt i del 3 viser standardenes bestemmelse om kjøpers rett til å kreve oppfyllelse ved forsinkelse til kjøpsloven § 23 og 24.  

Dette er et naturlig utgangspunkt.  

Selger skal ikke kunne fri seg fra en levering av et avtalt produkt eller byggevare ved å påberope forsinkelser, og kjøper skal selvsagt ha mulighet til å kreve oppfyllelse til tross for forsinkelsen.  

Samtidig må man innse at en forsinkelse kan påføre både kjøper og selger utfordringer, og følgelig er det behov for å regler som ivaretar begge parters interesser.  

Med det sagt er utgangspunktet at avtalen skal gjennomføres, og så regulerer kjøpsloven § 23 de vilkår som må være oppfylt for at selger likevel skal slippe fri sitt ansvar.  

For det første kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det «foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne», jfr kjøpsloven § 23 (1).

Dette er et objektivt vilkår i den forstand at det kreves ikke at selger ikke er å bebreide. Hvorfor hindringen har oppstått er heller ikke relevant. Men, hindringen må være av en slik karakter at den ikke kan overvinnes.  

Hvis det f eks er en byggevare X som selger har blitt utsolgt for, og hvor produsenten ikke kan levere nye varer på flere måneder, vil utgangspunktet være at selger ikke kan overvinne hindringen. Men, hvis det viser seg at selger kan skaffe varene ved selv å kjøpe disse inn fra en konkurrent, så vil hindringen kunne overvinnes.  

Dersom produktet skal tilvirkes vil selger også være hindret på en måte som ikke kan overvinnes hvis produksjonsmidlene går tapt i en brann eller av andre årsaker.  

For det andre kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det vil medføre en «så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse».

Det legges med andre ord opp til en avveining mellom partenes interesse.

Kostnadsutvikling er jo fremholdt som et alternativ i bestemmelsen. Erfaringsmessig vet vi at kostnadene på byggevarer kan endre seg i betydelig grad. I en artikkel på bygg.no fra 23.8.2024 om hvordan byggevareprisene har utviklet seg er det inntatt en graf hentet fra «Plankepriser.no».    

Den viser at prisutviklingen på «topp-250 byggevarer» økte med nærmere 50 % fra sommeren 2020 til sommeren 2021. Deretter gikk prisene noe ned og pr 21.8.24 lå prisene 41,5 % høyere for disse varene enn 1.6.20.  

I overskriften til en artikkel hos Dagens Næringsliv publisert 12.2.2023 benyttes «jojo-priser» for å karakterisere prisutviklingen på byggevarer.  

Med dette som utgangspunkt må begge parter i en avtale om kjøp av byggevarer være forberedt på at prisene kan svinge veldig. Hvis det inngås en avtale hvor varene skal leveres et stykke frem i tid og det avtales en fikssum som ikke kan reguleres, da mener i hvert fall vi at en selger ikke kan fri seg fra sin plikt til å oppfylle med henvisning til at prisene har blitt så høye at selgers kostnader «står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse». Hvis selger skulle kunne fri seg forholdsvis lett fra sitt ansvar – i strid med inngåtte avtaler – så ville kjøper overta all kommersiell risiko og det er ikke hensikten.  

For øvrig er det ikke så mye rettspraksis å finne om kjøpslovens §§ 23 og 24 som kan belyse poengene.  

Hovedregelen er med andre ord at begge parter er forpliktet til å holde avtalen.  

Med dette sagt er det viktig å fremheve kjøpsloven § 23 (3) hvor det står at kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han «venter urimelig lenge med å fremme kravet».  

Hvor lang tid som kan aksepteres vil måtte bero på en konkret avveining. Vi vil likevel anta at når en slik situasjon inntrer hvor det blir en forsinkelse av noen varighet, vil kjøper måtte vurdere hva han skal gjøre. I forhold til selger vil han bl.a. måtte ta stilling til om han vil fremsette krav om erstatning evt dagmulkt og også om han vil heve kontrakten.

Det sier seg selv at kjøper kan ikke heve og samtidig kreve oppfyllelse. Følgelig kan ikke fristen for å kreve oppfyllelse være kortere enn fristen for å heve – snarere lengre.  

At kjøper bør utvise en form for aktivitet i en slik situasjon underbygges også av det faktum at kjøpsloven § 23 (3) ikke stiller opp noe krav om at selger må spørre kjøper om denne vil kreve oppfyllelse. Det står kort og godt at kravet på oppfyllelse bortfaller (av seg selv) hvis ikke kjøper overholder fristen for å fremme sitt krav.  

Kjøper må med andre ord være aktpågivende og melde fra til selger så fort som mulig. Etter vårt syn underbygges dette også av standardenes bestemmelser om gjensidig lojalitetsplikt.  

Det er også verdt å merke seg kjøpsloven § 24 som gir selgeren en mulighet for å spørre kjøperen om denne fremdeles vil ha varen/ produktet i en situasjon hvor han er forsinket.  

Det følger av lovens forarbeider og juridisk litteratur at en slik henvendelse fra selger forutsettes å inneholde en angivelse av når levering kan forventes.  

Hvis ikke kjøper svarer selgeren «innen rimelig tid» følger det av bestemmelsen at kjøper mister retten til «heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt».

Sanksjoner ved forsinkelse - oversikt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

Dersom leveringsfristen oversittes, og dette skyldes forhold som selger har risikoen for, kan kjøper gjøre gjeldende sanksjoner mot selger.  

Det er kjøpers rettigheter ved en slik forsinkelse kapittel VI omhandler.  

Bestemmelsene i standardenes kapittel V viser også til bestemmelser i kjøpsloven.  

Det betyr at skal man gi en rimelig uttømmende redegjørelse for de bestemmelsene som kommer til anvendelse ved forsinkelse må man også redegjøre for det som er relevant i kjøpsloven.  

Det kan være på sin plass å minne om at vår veileder er ment å gi ikke-jurister tilstrekkelig kunnskap til selv å håndtere de mest vanlige problemstillinger og problemer.  I noen tilfeller er likevel regelverket så vidt komplisert og rettslig preget at brukerne bør kontakte advokat for bistand. I slike situasjoner skal veilederen bidra til bevisste og opplyste valg.

2. Regelspeil

Temaet for denne artikkelen er NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 12.  

3. Forsinkelse – definisjon

Som nevnt i punkt 2 defineres forsinkelse i hhv NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 14.  

Formuleringene i NS 8411og NS 8412 er noe ulike, men i prinsippet er de identiske.  

Det følger av NS 8411 punkt 16, første ledd at forsinkelse foreligger når byggevarene ikke leveres eller leveres for sent, og årsaken til dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side.  

Samme regel følger av NS 8412 punkt 14, første ledd, men der relateres forsinkelsen selgers frist for å oppfylle sine forpliktelser. Bestemmelsen viser til NS 8412 punkt 11.3.1 som bl.a. har med det alternativ at selger skal montere, og hvor det er gitt særskilt frist for dette.  

Som tidligere nevnt behandler vi de særlige reglene om montering i temasamlingen for de spesielle bestemmelsene i NS 8412.  

Forutsetningen om at forsinkelsen må skyldes forhold selger har risikoen for fremgår av bestemmelsens henvisning til NS 8412 punkt 11.4 som omhandler de situasjonene hvor selger har rett til fristforlengelse. Disse reglene er særegne for NS 8412 siden produktene skal tilvirkes. Følgelig er de behandlet i temasamlingen for spesielle bestemmelser i NS 8412, som du kan lese her.  

I denne artikkelen forutsetter vi at selger er forsinket både faktisk og rettslig. Byggevarene eller de avtalte produkter leveres ikke til kjøper som avtalt, og dette skyldes forhold selger har ansvar og/ eller risikoen for.  

I den forbindelse påpekes at disse reglene gjelder ikke bare i de situasjoner hvor det er avtalt et bestemt leveringstidspunkt. I slike tilfeller skal levering gjennomføres innen «rimelig tid» og da må man først finne ut hva som må anses å være «rimelig».  

I NS 8411 punkt 16, annet ledd og NS 8412 punkt 14, annet ledd bokstav a – d er det listet opp fire alternative handlinger. Det er ikke slik at det ene alternativet utelukker det andre, men det kommer vi tilbake til.  

I bokstav a fremgår det at kjøper kreve oppfyllelse i samsvar med reglene i kjøpsloven §§ 23 og 24, og dette alternativet behandler vi i del 4 nedenfor.  

I bokstav b fremgår det at kjøper kan kreve erstatning for det tap kjøper pådras som følge av forsinkelsen evt dagmulkt.  

Bokstav c omhandler kjøpers rett til å heve kjøpet, mens bokstav d omhandler kjøpers rett til å tilbakeholde egen ytelse.  

Vi har behandlet de ulike alternativene i artikkelen «Kjøpers sanksjoner ved forsinkelse» som finnes her.  

Etter vårt syn er det ikke like naturlig å karakterisere kjøpers beslutning om å kreve oppfyllelse som en sanksjon, og derfor behandler vi dette alternativet i denne artikkelen.  

4. Oppfyllelse av kjøpet

Som nevnt i del 3 viser standardenes bestemmelse om kjøpers rett til å kreve oppfyllelse ved forsinkelse til kjøpsloven § 23 og 24.  

Dette er et naturlig utgangspunkt.  

Selger skal ikke kunne fri seg fra en levering av et avtalt produkt eller byggevare ved å påberope forsinkelser, og kjøper skal selvsagt ha mulighet til å kreve oppfyllelse til tross for forsinkelsen.  

Samtidig må man innse at en forsinkelse kan påføre både kjøper og selger utfordringer, og følgelig er det behov for å regler som ivaretar begge parters interesser.  

Med det sagt er utgangspunktet at avtalen skal gjennomføres, og så regulerer kjøpsloven § 23 de vilkår som må være oppfylt for at selger likevel skal slippe fri sitt ansvar.  

For det første kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det «foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne», jfr kjøpsloven § 23 (1).

Dette er et objektivt vilkår i den forstand at det kreves ikke at selger ikke er å bebreide. Hvorfor hindringen har oppstått er heller ikke relevant. Men, hindringen må være av en slik karakter at den ikke kan overvinnes.  

Hvis det f eks er en byggevare X som selger har blitt utsolgt for, og hvor produsenten ikke kan levere nye varer på flere måneder, vil utgangspunktet være at selger ikke kan overvinne hindringen. Men, hvis det viser seg at selger kan skaffe varene ved selv å kjøpe disse inn fra en konkurrent, så vil hindringen kunne overvinnes.  

Dersom produktet skal tilvirkes vil selger også være hindret på en måte som ikke kan overvinnes hvis produksjonsmidlene går tapt i en brann eller av andre årsaker.  

For det andre kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det vil medføre en «så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse».

Det legges med andre ord opp til en avveining mellom partenes interesse.

Kostnadsutvikling er jo fremholdt som et alternativ i bestemmelsen. Erfaringsmessig vet vi at kostnadene på byggevarer kan endre seg i betydelig grad. I en artikkel på bygg.no fra 23.8.2024 om hvordan byggevareprisene har utviklet seg er det inntatt en graf hentet fra «Plankepriser.no».    

Den viser at prisutviklingen på «topp-250 byggevarer» økte med nærmere 50 % fra sommeren 2020 til sommeren 2021. Deretter gikk prisene noe ned og pr 21.8.24 lå prisene 41,5 % høyere for disse varene enn 1.6.20.  

I overskriften til en artikkel hos Dagens Næringsliv publisert 12.2.2023 benyttes «jojo-priser» for å karakterisere prisutviklingen på byggevarer.  

Med dette som utgangspunkt må begge parter i en avtale om kjøp av byggevarer være forberedt på at prisene kan svinge veldig. Hvis det inngås en avtale hvor varene skal leveres et stykke frem i tid og det avtales en fikssum som ikke kan reguleres, da mener i hvert fall vi at en selger ikke kan fri seg fra sin plikt til å oppfylle med henvisning til at prisene har blitt så høye at selgers kostnader «står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse». Hvis selger skulle kunne fri seg forholdsvis lett fra sitt ansvar – i strid med inngåtte avtaler – så ville kjøper overta all kommersiell risiko og det er ikke hensikten.  

For øvrig er det ikke så mye rettspraksis å finne om kjøpslovens §§ 23 og 24 som kan belyse poengene.  

Hovedregelen er med andre ord at begge parter er forpliktet til å holde avtalen.  

Med dette sagt er det viktig å fremheve kjøpsloven § 23 (3) hvor det står at kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han «venter urimelig lenge med å fremme kravet».  

Hvor lang tid som kan aksepteres vil måtte bero på en konkret avveining. Vi vil likevel anta at når en slik situasjon inntrer hvor det blir en forsinkelse av noen varighet, vil kjøper måtte vurdere hva han skal gjøre. I forhold til selger vil han bl.a. måtte ta stilling til om han vil fremsette krav om erstatning evt dagmulkt og også om han vil heve kontrakten.

Det sier seg selv at kjøper kan ikke heve og samtidig kreve oppfyllelse. Følgelig kan ikke fristen for å kreve oppfyllelse være kortere enn fristen for å heve – snarere lengre.  

At kjøper bør utvise en form for aktivitet i en slik situasjon underbygges også av det faktum at kjøpsloven § 23 (3) ikke stiller opp noe krav om at selger må spørre kjøper om denne vil kreve oppfyllelse. Det står kort og godt at kravet på oppfyllelse bortfaller (av seg selv) hvis ikke kjøper overholder fristen for å fremme sitt krav.  

Kjøper må med andre ord være aktpågivende og melde fra til selger så fort som mulig. Etter vårt syn underbygges dette også av standardenes bestemmelser om gjensidig lojalitetsplikt.  

Det er også verdt å merke seg kjøpsloven § 24 som gir selgeren en mulighet for å spørre kjøperen om denne fremdeles vil ha varen/ produktet i en situasjon hvor han er forsinket.  

Det følger av lovens forarbeider og juridisk litteratur at en slik henvendelse fra selger forutsettes å inneholde en angivelse av når levering kan forventes.  

Hvis ikke kjøper svarer selgeren «innen rimelig tid» følger det av bestemmelsen at kjøper mister retten til «heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt».

Sanksjoner ved forsinkelse - oversikt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

Dersom leveringsfristen oversittes, og dette skyldes forhold som selger har risikoen for, kan kjøper gjøre gjeldende sanksjoner mot selger.  

Det er kjøpers rettigheter ved en slik forsinkelse kapittel VI omhandler.  

Bestemmelsene i standardenes kapittel V viser også til bestemmelser i kjøpsloven.  

Det betyr at skal man gi en rimelig uttømmende redegjørelse for de bestemmelsene som kommer til anvendelse ved forsinkelse må man også redegjøre for det som er relevant i kjøpsloven.  

Det kan være på sin plass å minne om at vår veileder er ment å gi ikke-jurister tilstrekkelig kunnskap til selv å håndtere de mest vanlige problemstillinger og problemer.  I noen tilfeller er likevel regelverket så vidt komplisert og rettslig preget at brukerne bør kontakte advokat for bistand. I slike situasjoner skal veilederen bidra til bevisste og opplyste valg.

2. Regelspeil

Temaet for denne artikkelen er NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 12.  

3. Forsinkelse – definisjon

Som nevnt i punkt 2 defineres forsinkelse i hhv NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 14.  

Formuleringene i NS 8411og NS 8412 er noe ulike, men i prinsippet er de identiske.  

Det følger av NS 8411 punkt 16, første ledd at forsinkelse foreligger når byggevarene ikke leveres eller leveres for sent, og årsaken til dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side.  

Samme regel følger av NS 8412 punkt 14, første ledd, men der relateres forsinkelsen selgers frist for å oppfylle sine forpliktelser. Bestemmelsen viser til NS 8412 punkt 11.3.1 som bl.a. har med det alternativ at selger skal montere, og hvor det er gitt særskilt frist for dette.  

Som tidligere nevnt behandler vi de særlige reglene om montering i temasamlingen for de spesielle bestemmelsene i NS 8412.  

Forutsetningen om at forsinkelsen må skyldes forhold selger har risikoen for fremgår av bestemmelsens henvisning til NS 8412 punkt 11.4 som omhandler de situasjonene hvor selger har rett til fristforlengelse. Disse reglene er særegne for NS 8412 siden produktene skal tilvirkes. Følgelig er de behandlet i temasamlingen for spesielle bestemmelser i NS 8412, som du kan lese her.  

I denne artikkelen forutsetter vi at selger er forsinket både faktisk og rettslig. Byggevarene eller de avtalte produkter leveres ikke til kjøper som avtalt, og dette skyldes forhold selger har ansvar og/ eller risikoen for.  

I den forbindelse påpekes at disse reglene gjelder ikke bare i de situasjoner hvor det er avtalt et bestemt leveringstidspunkt. I slike tilfeller skal levering gjennomføres innen «rimelig tid» og da må man først finne ut hva som må anses å være «rimelig».  

I NS 8411 punkt 16, annet ledd og NS 8412 punkt 14, annet ledd bokstav a – d er det listet opp fire alternative handlinger. Det er ikke slik at det ene alternativet utelukker det andre, men det kommer vi tilbake til.  

I bokstav a fremgår det at kjøper kreve oppfyllelse i samsvar med reglene i kjøpsloven §§ 23 og 24, og dette alternativet behandler vi i del 4 nedenfor.  

I bokstav b fremgår det at kjøper kan kreve erstatning for det tap kjøper pådras som følge av forsinkelsen evt dagmulkt.  

Bokstav c omhandler kjøpers rett til å heve kjøpet, mens bokstav d omhandler kjøpers rett til å tilbakeholde egen ytelse.  

Vi har behandlet de ulike alternativene i artikkelen «Kjøpers sanksjoner ved forsinkelse» som finnes her.  

Etter vårt syn er det ikke like naturlig å karakterisere kjøpers beslutning om å kreve oppfyllelse som en sanksjon, og derfor behandler vi dette alternativet i denne artikkelen.  

4. Oppfyllelse av kjøpet

Som nevnt i del 3 viser standardenes bestemmelse om kjøpers rett til å kreve oppfyllelse ved forsinkelse til kjøpsloven § 23 og 24.  

Dette er et naturlig utgangspunkt.  

Selger skal ikke kunne fri seg fra en levering av et avtalt produkt eller byggevare ved å påberope forsinkelser, og kjøper skal selvsagt ha mulighet til å kreve oppfyllelse til tross for forsinkelsen.  

Samtidig må man innse at en forsinkelse kan påføre både kjøper og selger utfordringer, og følgelig er det behov for å regler som ivaretar begge parters interesser.  

Med det sagt er utgangspunktet at avtalen skal gjennomføres, og så regulerer kjøpsloven § 23 de vilkår som må være oppfylt for at selger likevel skal slippe fri sitt ansvar.  

For det første kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det «foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne», jfr kjøpsloven § 23 (1).

Dette er et objektivt vilkår i den forstand at det kreves ikke at selger ikke er å bebreide. Hvorfor hindringen har oppstått er heller ikke relevant. Men, hindringen må være av en slik karakter at den ikke kan overvinnes.  

Hvis det f eks er en byggevare X som selger har blitt utsolgt for, og hvor produsenten ikke kan levere nye varer på flere måneder, vil utgangspunktet være at selger ikke kan overvinne hindringen. Men, hvis det viser seg at selger kan skaffe varene ved selv å kjøpe disse inn fra en konkurrent, så vil hindringen kunne overvinnes.  

Dersom produktet skal tilvirkes vil selger også være hindret på en måte som ikke kan overvinnes hvis produksjonsmidlene går tapt i en brann eller av andre årsaker.  

For det andre kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det vil medføre en «så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse».

Det legges med andre ord opp til en avveining mellom partenes interesse.

Kostnadsutvikling er jo fremholdt som et alternativ i bestemmelsen. Erfaringsmessig vet vi at kostnadene på byggevarer kan endre seg i betydelig grad. I en artikkel på bygg.no fra 23.8.2024 om hvordan byggevareprisene har utviklet seg er det inntatt en graf hentet fra «Plankepriser.no».    

Den viser at prisutviklingen på «topp-250 byggevarer» økte med nærmere 50 % fra sommeren 2020 til sommeren 2021. Deretter gikk prisene noe ned og pr 21.8.24 lå prisene 41,5 % høyere for disse varene enn 1.6.20.  

I overskriften til en artikkel hos Dagens Næringsliv publisert 12.2.2023 benyttes «jojo-priser» for å karakterisere prisutviklingen på byggevarer.  

Med dette som utgangspunkt må begge parter i en avtale om kjøp av byggevarer være forberedt på at prisene kan svinge veldig. Hvis det inngås en avtale hvor varene skal leveres et stykke frem i tid og det avtales en fikssum som ikke kan reguleres, da mener i hvert fall vi at en selger ikke kan fri seg fra sin plikt til å oppfylle med henvisning til at prisene har blitt så høye at selgers kostnader «står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse». Hvis selger skulle kunne fri seg forholdsvis lett fra sitt ansvar – i strid med inngåtte avtaler – så ville kjøper overta all kommersiell risiko og det er ikke hensikten.  

For øvrig er det ikke så mye rettspraksis å finne om kjøpslovens §§ 23 og 24 som kan belyse poengene.  

Hovedregelen er med andre ord at begge parter er forpliktet til å holde avtalen.  

Med dette sagt er det viktig å fremheve kjøpsloven § 23 (3) hvor det står at kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han «venter urimelig lenge med å fremme kravet».  

Hvor lang tid som kan aksepteres vil måtte bero på en konkret avveining. Vi vil likevel anta at når en slik situasjon inntrer hvor det blir en forsinkelse av noen varighet, vil kjøper måtte vurdere hva han skal gjøre. I forhold til selger vil han bl.a. måtte ta stilling til om han vil fremsette krav om erstatning evt dagmulkt og også om han vil heve kontrakten.

Det sier seg selv at kjøper kan ikke heve og samtidig kreve oppfyllelse. Følgelig kan ikke fristen for å kreve oppfyllelse være kortere enn fristen for å heve – snarere lengre.  

At kjøper bør utvise en form for aktivitet i en slik situasjon underbygges også av det faktum at kjøpsloven § 23 (3) ikke stiller opp noe krav om at selger må spørre kjøper om denne vil kreve oppfyllelse. Det står kort og godt at kravet på oppfyllelse bortfaller (av seg selv) hvis ikke kjøper overholder fristen for å fremme sitt krav.  

Kjøper må med andre ord være aktpågivende og melde fra til selger så fort som mulig. Etter vårt syn underbygges dette også av standardenes bestemmelser om gjensidig lojalitetsplikt.  

Det er også verdt å merke seg kjøpsloven § 24 som gir selgeren en mulighet for å spørre kjøperen om denne fremdeles vil ha varen/ produktet i en situasjon hvor han er forsinket.  

Det følger av lovens forarbeider og juridisk litteratur at en slik henvendelse fra selger forutsettes å inneholde en angivelse av når levering kan forventes.  

Hvis ikke kjøper svarer selgeren «innen rimelig tid» følger det av bestemmelsen at kjøper mister retten til «heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt».

Sanksjoner ved forsinkelse - oversikt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

Dersom leveringsfristen oversittes, og dette skyldes forhold som selger har risikoen for, kan kjøper gjøre gjeldende sanksjoner mot selger.  

Det er kjøpers rettigheter ved en slik forsinkelse kapittel VI omhandler.  

Bestemmelsene i standardenes kapittel V viser også til bestemmelser i kjøpsloven.  

Det betyr at skal man gi en rimelig uttømmende redegjørelse for de bestemmelsene som kommer til anvendelse ved forsinkelse må man også redegjøre for det som er relevant i kjøpsloven.  

Det kan være på sin plass å minne om at vår veileder er ment å gi ikke-jurister tilstrekkelig kunnskap til selv å håndtere de mest vanlige problemstillinger og problemer.  I noen tilfeller er likevel regelverket så vidt komplisert og rettslig preget at brukerne bør kontakte advokat for bistand. I slike situasjoner skal veilederen bidra til bevisste og opplyste valg.

2. Regelspeil

Temaet for denne artikkelen er NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 12.  

3. Forsinkelse – definisjon

Som nevnt i punkt 2 defineres forsinkelse i hhv NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 14.  

Formuleringene i NS 8411og NS 8412 er noe ulike, men i prinsippet er de identiske.  

Det følger av NS 8411 punkt 16, første ledd at forsinkelse foreligger når byggevarene ikke leveres eller leveres for sent, og årsaken til dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side.  

Samme regel følger av NS 8412 punkt 14, første ledd, men der relateres forsinkelsen selgers frist for å oppfylle sine forpliktelser. Bestemmelsen viser til NS 8412 punkt 11.3.1 som bl.a. har med det alternativ at selger skal montere, og hvor det er gitt særskilt frist for dette.  

Som tidligere nevnt behandler vi de særlige reglene om montering i temasamlingen for de spesielle bestemmelsene i NS 8412.  

Forutsetningen om at forsinkelsen må skyldes forhold selger har risikoen for fremgår av bestemmelsens henvisning til NS 8412 punkt 11.4 som omhandler de situasjonene hvor selger har rett til fristforlengelse. Disse reglene er særegne for NS 8412 siden produktene skal tilvirkes. Følgelig er de behandlet i temasamlingen for spesielle bestemmelser i NS 8412, som du kan lese her.  

I denne artikkelen forutsetter vi at selger er forsinket både faktisk og rettslig. Byggevarene eller de avtalte produkter leveres ikke til kjøper som avtalt, og dette skyldes forhold selger har ansvar og/ eller risikoen for.  

I den forbindelse påpekes at disse reglene gjelder ikke bare i de situasjoner hvor det er avtalt et bestemt leveringstidspunkt. I slike tilfeller skal levering gjennomføres innen «rimelig tid» og da må man først finne ut hva som må anses å være «rimelig».  

I NS 8411 punkt 16, annet ledd og NS 8412 punkt 14, annet ledd bokstav a – d er det listet opp fire alternative handlinger. Det er ikke slik at det ene alternativet utelukker det andre, men det kommer vi tilbake til.  

I bokstav a fremgår det at kjøper kreve oppfyllelse i samsvar med reglene i kjøpsloven §§ 23 og 24, og dette alternativet behandler vi i del 4 nedenfor.  

I bokstav b fremgår det at kjøper kan kreve erstatning for det tap kjøper pådras som følge av forsinkelsen evt dagmulkt.  

Bokstav c omhandler kjøpers rett til å heve kjøpet, mens bokstav d omhandler kjøpers rett til å tilbakeholde egen ytelse.  

Vi har behandlet de ulike alternativene i artikkelen «Kjøpers sanksjoner ved forsinkelse» som finnes her.  

Etter vårt syn er det ikke like naturlig å karakterisere kjøpers beslutning om å kreve oppfyllelse som en sanksjon, og derfor behandler vi dette alternativet i denne artikkelen.  

4. Oppfyllelse av kjøpet

Som nevnt i del 3 viser standardenes bestemmelse om kjøpers rett til å kreve oppfyllelse ved forsinkelse til kjøpsloven § 23 og 24.  

Dette er et naturlig utgangspunkt.  

Selger skal ikke kunne fri seg fra en levering av et avtalt produkt eller byggevare ved å påberope forsinkelser, og kjøper skal selvsagt ha mulighet til å kreve oppfyllelse til tross for forsinkelsen.  

Samtidig må man innse at en forsinkelse kan påføre både kjøper og selger utfordringer, og følgelig er det behov for å regler som ivaretar begge parters interesser.  

Med det sagt er utgangspunktet at avtalen skal gjennomføres, og så regulerer kjøpsloven § 23 de vilkår som må være oppfylt for at selger likevel skal slippe fri sitt ansvar.  

For det første kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det «foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne», jfr kjøpsloven § 23 (1).

Dette er et objektivt vilkår i den forstand at det kreves ikke at selger ikke er å bebreide. Hvorfor hindringen har oppstått er heller ikke relevant. Men, hindringen må være av en slik karakter at den ikke kan overvinnes.  

Hvis det f eks er en byggevare X som selger har blitt utsolgt for, og hvor produsenten ikke kan levere nye varer på flere måneder, vil utgangspunktet være at selger ikke kan overvinne hindringen. Men, hvis det viser seg at selger kan skaffe varene ved selv å kjøpe disse inn fra en konkurrent, så vil hindringen kunne overvinnes.  

Dersom produktet skal tilvirkes vil selger også være hindret på en måte som ikke kan overvinnes hvis produksjonsmidlene går tapt i en brann eller av andre årsaker.  

For det andre kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det vil medføre en «så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse».

Det legges med andre ord opp til en avveining mellom partenes interesse.

Kostnadsutvikling er jo fremholdt som et alternativ i bestemmelsen. Erfaringsmessig vet vi at kostnadene på byggevarer kan endre seg i betydelig grad. I en artikkel på bygg.no fra 23.8.2024 om hvordan byggevareprisene har utviklet seg er det inntatt en graf hentet fra «Plankepriser.no».    

Den viser at prisutviklingen på «topp-250 byggevarer» økte med nærmere 50 % fra sommeren 2020 til sommeren 2021. Deretter gikk prisene noe ned og pr 21.8.24 lå prisene 41,5 % høyere for disse varene enn 1.6.20.  

I overskriften til en artikkel hos Dagens Næringsliv publisert 12.2.2023 benyttes «jojo-priser» for å karakterisere prisutviklingen på byggevarer.  

Med dette som utgangspunkt må begge parter i en avtale om kjøp av byggevarer være forberedt på at prisene kan svinge veldig. Hvis det inngås en avtale hvor varene skal leveres et stykke frem i tid og det avtales en fikssum som ikke kan reguleres, da mener i hvert fall vi at en selger ikke kan fri seg fra sin plikt til å oppfylle med henvisning til at prisene har blitt så høye at selgers kostnader «står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse». Hvis selger skulle kunne fri seg forholdsvis lett fra sitt ansvar – i strid med inngåtte avtaler – så ville kjøper overta all kommersiell risiko og det er ikke hensikten.  

For øvrig er det ikke så mye rettspraksis å finne om kjøpslovens §§ 23 og 24 som kan belyse poengene.  

Hovedregelen er med andre ord at begge parter er forpliktet til å holde avtalen.  

Med dette sagt er det viktig å fremheve kjøpsloven § 23 (3) hvor det står at kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han «venter urimelig lenge med å fremme kravet».  

Hvor lang tid som kan aksepteres vil måtte bero på en konkret avveining. Vi vil likevel anta at når en slik situasjon inntrer hvor det blir en forsinkelse av noen varighet, vil kjøper måtte vurdere hva han skal gjøre. I forhold til selger vil han bl.a. måtte ta stilling til om han vil fremsette krav om erstatning evt dagmulkt og også om han vil heve kontrakten.

Det sier seg selv at kjøper kan ikke heve og samtidig kreve oppfyllelse. Følgelig kan ikke fristen for å kreve oppfyllelse være kortere enn fristen for å heve – snarere lengre.  

At kjøper bør utvise en form for aktivitet i en slik situasjon underbygges også av det faktum at kjøpsloven § 23 (3) ikke stiller opp noe krav om at selger må spørre kjøper om denne vil kreve oppfyllelse. Det står kort og godt at kravet på oppfyllelse bortfaller (av seg selv) hvis ikke kjøper overholder fristen for å fremme sitt krav.  

Kjøper må med andre ord være aktpågivende og melde fra til selger så fort som mulig. Etter vårt syn underbygges dette også av standardenes bestemmelser om gjensidig lojalitetsplikt.  

Det er også verdt å merke seg kjøpsloven § 24 som gir selgeren en mulighet for å spørre kjøperen om denne fremdeles vil ha varen/ produktet i en situasjon hvor han er forsinket.  

Det følger av lovens forarbeider og juridisk litteratur at en slik henvendelse fra selger forutsettes å inneholde en angivelse av når levering kan forventes.  

Hvis ikke kjøper svarer selgeren «innen rimelig tid» følger det av bestemmelsen at kjøper mister retten til «heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt».

Sanksjoner ved forsinkelse - oversikt

Kortversjonen

Lytt til artikkelen

1. Overordnet

Dersom leveringsfristen oversittes, og dette skyldes forhold som selger har risikoen for, kan kjøper gjøre gjeldende sanksjoner mot selger.  

Det er kjøpers rettigheter ved en slik forsinkelse kapittel VI omhandler.  

Bestemmelsene i standardenes kapittel V viser også til bestemmelser i kjøpsloven.  

Det betyr at skal man gi en rimelig uttømmende redegjørelse for de bestemmelsene som kommer til anvendelse ved forsinkelse må man også redegjøre for det som er relevant i kjøpsloven.  

Det kan være på sin plass å minne om at vår veileder er ment å gi ikke-jurister tilstrekkelig kunnskap til selv å håndtere de mest vanlige problemstillinger og problemer.  I noen tilfeller er likevel regelverket så vidt komplisert og rettslig preget at brukerne bør kontakte advokat for bistand. I slike situasjoner skal veilederen bidra til bevisste og opplyste valg.

2. Regelspeil

Temaet for denne artikkelen er NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 12.  

3. Forsinkelse – definisjon

Som nevnt i punkt 2 defineres forsinkelse i hhv NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 14.  

Formuleringene i NS 8411og NS 8412 er noe ulike, men i prinsippet er de identiske.  

Det følger av NS 8411 punkt 16, første ledd at forsinkelse foreligger når byggevarene ikke leveres eller leveres for sent, og årsaken til dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side.  

Samme regel følger av NS 8412 punkt 14, første ledd, men der relateres forsinkelsen selgers frist for å oppfylle sine forpliktelser. Bestemmelsen viser til NS 8412 punkt 11.3.1 som bl.a. har med det alternativ at selger skal montere, og hvor det er gitt særskilt frist for dette.  

Som tidligere nevnt behandler vi de særlige reglene om montering i temasamlingen for de spesielle bestemmelsene i NS 8412.  

Forutsetningen om at forsinkelsen må skyldes forhold selger har risikoen for fremgår av bestemmelsens henvisning til NS 8412 punkt 11.4 som omhandler de situasjonene hvor selger har rett til fristforlengelse. Disse reglene er særegne for NS 8412 siden produktene skal tilvirkes. Følgelig er de behandlet i temasamlingen for spesielle bestemmelser i NS 8412, som du kan lese her.  

I denne artikkelen forutsetter vi at selger er forsinket både faktisk og rettslig. Byggevarene eller de avtalte produkter leveres ikke til kjøper som avtalt, og dette skyldes forhold selger har ansvar og/ eller risikoen for.  

I den forbindelse påpekes at disse reglene gjelder ikke bare i de situasjoner hvor det er avtalt et bestemt leveringstidspunkt. I slike tilfeller skal levering gjennomføres innen «rimelig tid» og da må man først finne ut hva som må anses å være «rimelig».  

I NS 8411 punkt 16, annet ledd og NS 8412 punkt 14, annet ledd bokstav a – d er det listet opp fire alternative handlinger. Det er ikke slik at det ene alternativet utelukker det andre, men det kommer vi tilbake til.  

I bokstav a fremgår det at kjøper kreve oppfyllelse i samsvar med reglene i kjøpsloven §§ 23 og 24, og dette alternativet behandler vi i del 4 nedenfor.  

I bokstav b fremgår det at kjøper kan kreve erstatning for det tap kjøper pådras som følge av forsinkelsen evt dagmulkt.  

Bokstav c omhandler kjøpers rett til å heve kjøpet, mens bokstav d omhandler kjøpers rett til å tilbakeholde egen ytelse.  

Vi har behandlet de ulike alternativene i artikkelen «Kjøpers sanksjoner ved forsinkelse» som finnes her.  

Etter vårt syn er det ikke like naturlig å karakterisere kjøpers beslutning om å kreve oppfyllelse som en sanksjon, og derfor behandler vi dette alternativet i denne artikkelen.  

4. Oppfyllelse av kjøpet

Som nevnt i del 3 viser standardenes bestemmelse om kjøpers rett til å kreve oppfyllelse ved forsinkelse til kjøpsloven § 23 og 24.  

Dette er et naturlig utgangspunkt.  

Selger skal ikke kunne fri seg fra en levering av et avtalt produkt eller byggevare ved å påberope forsinkelser, og kjøper skal selvsagt ha mulighet til å kreve oppfyllelse til tross for forsinkelsen.  

Samtidig må man innse at en forsinkelse kan påføre både kjøper og selger utfordringer, og følgelig er det behov for å regler som ivaretar begge parters interesser.  

Med det sagt er utgangspunktet at avtalen skal gjennomføres, og så regulerer kjøpsloven § 23 de vilkår som må være oppfylt for at selger likevel skal slippe fri sitt ansvar.  

For det første kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det «foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne», jfr kjøpsloven § 23 (1).

Dette er et objektivt vilkår i den forstand at det kreves ikke at selger ikke er å bebreide. Hvorfor hindringen har oppstått er heller ikke relevant. Men, hindringen må være av en slik karakter at den ikke kan overvinnes.  

Hvis det f eks er en byggevare X som selger har blitt utsolgt for, og hvor produsenten ikke kan levere nye varer på flere måneder, vil utgangspunktet være at selger ikke kan overvinne hindringen. Men, hvis det viser seg at selger kan skaffe varene ved selv å kjøpe disse inn fra en konkurrent, så vil hindringen kunne overvinnes.  

Dersom produktet skal tilvirkes vil selger også være hindret på en måte som ikke kan overvinnes hvis produksjonsmidlene går tapt i en brann eller av andre årsaker.  

For det andre kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det vil medføre en «så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse».

Det legges med andre ord opp til en avveining mellom partenes interesse.

Kostnadsutvikling er jo fremholdt som et alternativ i bestemmelsen. Erfaringsmessig vet vi at kostnadene på byggevarer kan endre seg i betydelig grad. I en artikkel på bygg.no fra 23.8.2024 om hvordan byggevareprisene har utviklet seg er det inntatt en graf hentet fra «Plankepriser.no».    

Den viser at prisutviklingen på «topp-250 byggevarer» økte med nærmere 50 % fra sommeren 2020 til sommeren 2021. Deretter gikk prisene noe ned og pr 21.8.24 lå prisene 41,5 % høyere for disse varene enn 1.6.20.  

I overskriften til en artikkel hos Dagens Næringsliv publisert 12.2.2023 benyttes «jojo-priser» for å karakterisere prisutviklingen på byggevarer.  

Med dette som utgangspunkt må begge parter i en avtale om kjøp av byggevarer være forberedt på at prisene kan svinge veldig. Hvis det inngås en avtale hvor varene skal leveres et stykke frem i tid og det avtales en fikssum som ikke kan reguleres, da mener i hvert fall vi at en selger ikke kan fri seg fra sin plikt til å oppfylle med henvisning til at prisene har blitt så høye at selgers kostnader «står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse». Hvis selger skulle kunne fri seg forholdsvis lett fra sitt ansvar – i strid med inngåtte avtaler – så ville kjøper overta all kommersiell risiko og det er ikke hensikten.  

For øvrig er det ikke så mye rettspraksis å finne om kjøpslovens §§ 23 og 24 som kan belyse poengene.  

Hovedregelen er med andre ord at begge parter er forpliktet til å holde avtalen.  

Med dette sagt er det viktig å fremheve kjøpsloven § 23 (3) hvor det står at kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han «venter urimelig lenge med å fremme kravet».  

Hvor lang tid som kan aksepteres vil måtte bero på en konkret avveining. Vi vil likevel anta at når en slik situasjon inntrer hvor det blir en forsinkelse av noen varighet, vil kjøper måtte vurdere hva han skal gjøre. I forhold til selger vil han bl.a. måtte ta stilling til om han vil fremsette krav om erstatning evt dagmulkt og også om han vil heve kontrakten.

Det sier seg selv at kjøper kan ikke heve og samtidig kreve oppfyllelse. Følgelig kan ikke fristen for å kreve oppfyllelse være kortere enn fristen for å heve – snarere lengre.  

At kjøper bør utvise en form for aktivitet i en slik situasjon underbygges også av det faktum at kjøpsloven § 23 (3) ikke stiller opp noe krav om at selger må spørre kjøper om denne vil kreve oppfyllelse. Det står kort og godt at kravet på oppfyllelse bortfaller (av seg selv) hvis ikke kjøper overholder fristen for å fremme sitt krav.  

Kjøper må med andre ord være aktpågivende og melde fra til selger så fort som mulig. Etter vårt syn underbygges dette også av standardenes bestemmelser om gjensidig lojalitetsplikt.  

Det er også verdt å merke seg kjøpsloven § 24 som gir selgeren en mulighet for å spørre kjøperen om denne fremdeles vil ha varen/ produktet i en situasjon hvor han er forsinket.  

Det følger av lovens forarbeider og juridisk litteratur at en slik henvendelse fra selger forutsettes å inneholde en angivelse av når levering kan forventes.  

Hvis ikke kjøper svarer selgeren «innen rimelig tid» følger det av bestemmelsen at kjøper mister retten til «heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt».

Sanksjoner ved forsinkelse - oversikt

Kortversjonen

1. Overordnet

Dersom leveringsfristen oversittes, og dette skyldes forhold som selger har risikoen for, kan kjøper gjøre gjeldende sanksjoner mot selger.  

Det er kjøpers rettigheter ved en slik forsinkelse kapittel VI omhandler.  

Bestemmelsene i standardenes kapittel V viser også til bestemmelser i kjøpsloven.  

Det betyr at skal man gi en rimelig uttømmende redegjørelse for de bestemmelsene som kommer til anvendelse ved forsinkelse må man også redegjøre for det som er relevant i kjøpsloven.  

Det kan være på sin plass å minne om at vår veileder er ment å gi ikke-jurister tilstrekkelig kunnskap til selv å håndtere de mest vanlige problemstillinger og problemer.  I noen tilfeller er likevel regelverket så vidt komplisert og rettslig preget at brukerne bør kontakte advokat for bistand. I slike situasjoner skal veilederen bidra til bevisste og opplyste valg.

2. Regelspeil

Temaet for denne artikkelen er NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 12.  

3. Forsinkelse – definisjon

Som nevnt i punkt 2 defineres forsinkelse i hhv NS 8411 punkt 16 og NS 8412 punkt 14.  

Formuleringene i NS 8411og NS 8412 er noe ulike, men i prinsippet er de identiske.  

Det følger av NS 8411 punkt 16, første ledd at forsinkelse foreligger når byggevarene ikke leveres eller leveres for sent, og årsaken til dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side.  

Samme regel følger av NS 8412 punkt 14, første ledd, men der relateres forsinkelsen selgers frist for å oppfylle sine forpliktelser. Bestemmelsen viser til NS 8412 punkt 11.3.1 som bl.a. har med det alternativ at selger skal montere, og hvor det er gitt særskilt frist for dette.  

Som tidligere nevnt behandler vi de særlige reglene om montering i temasamlingen for de spesielle bestemmelsene i NS 8412.  

Forutsetningen om at forsinkelsen må skyldes forhold selger har risikoen for fremgår av bestemmelsens henvisning til NS 8412 punkt 11.4 som omhandler de situasjonene hvor selger har rett til fristforlengelse. Disse reglene er særegne for NS 8412 siden produktene skal tilvirkes. Følgelig er de behandlet i temasamlingen for spesielle bestemmelser i NS 8412, som du kan lese her.  

I denne artikkelen forutsetter vi at selger er forsinket både faktisk og rettslig. Byggevarene eller de avtalte produkter leveres ikke til kjøper som avtalt, og dette skyldes forhold selger har ansvar og/ eller risikoen for.  

I den forbindelse påpekes at disse reglene gjelder ikke bare i de situasjoner hvor det er avtalt et bestemt leveringstidspunkt. I slike tilfeller skal levering gjennomføres innen «rimelig tid» og da må man først finne ut hva som må anses å være «rimelig».  

I NS 8411 punkt 16, annet ledd og NS 8412 punkt 14, annet ledd bokstav a – d er det listet opp fire alternative handlinger. Det er ikke slik at det ene alternativet utelukker det andre, men det kommer vi tilbake til.  

I bokstav a fremgår det at kjøper kreve oppfyllelse i samsvar med reglene i kjøpsloven §§ 23 og 24, og dette alternativet behandler vi i del 4 nedenfor.  

I bokstav b fremgår det at kjøper kan kreve erstatning for det tap kjøper pådras som følge av forsinkelsen evt dagmulkt.  

Bokstav c omhandler kjøpers rett til å heve kjøpet, mens bokstav d omhandler kjøpers rett til å tilbakeholde egen ytelse.  

Vi har behandlet de ulike alternativene i artikkelen «Kjøpers sanksjoner ved forsinkelse» som finnes her.  

Etter vårt syn er det ikke like naturlig å karakterisere kjøpers beslutning om å kreve oppfyllelse som en sanksjon, og derfor behandler vi dette alternativet i denne artikkelen.  

4. Oppfyllelse av kjøpet

Som nevnt i del 3 viser standardenes bestemmelse om kjøpers rett til å kreve oppfyllelse ved forsinkelse til kjøpsloven § 23 og 24.  

Dette er et naturlig utgangspunkt.  

Selger skal ikke kunne fri seg fra en levering av et avtalt produkt eller byggevare ved å påberope forsinkelser, og kjøper skal selvsagt ha mulighet til å kreve oppfyllelse til tross for forsinkelsen.  

Samtidig må man innse at en forsinkelse kan påføre både kjøper og selger utfordringer, og følgelig er det behov for å regler som ivaretar begge parters interesser.  

Med det sagt er utgangspunktet at avtalen skal gjennomføres, og så regulerer kjøpsloven § 23 de vilkår som må være oppfylt for at selger likevel skal slippe fri sitt ansvar.  

For det første kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det «foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne», jfr kjøpsloven § 23 (1).

Dette er et objektivt vilkår i den forstand at det kreves ikke at selger ikke er å bebreide. Hvorfor hindringen har oppstått er heller ikke relevant. Men, hindringen må være av en slik karakter at den ikke kan overvinnes.  

Hvis det f eks er en byggevare X som selger har blitt utsolgt for, og hvor produsenten ikke kan levere nye varer på flere måneder, vil utgangspunktet være at selger ikke kan overvinne hindringen. Men, hvis det viser seg at selger kan skaffe varene ved selv å kjøpe disse inn fra en konkurrent, så vil hindringen kunne overvinnes.  

Dersom produktet skal tilvirkes vil selger også være hindret på en måte som ikke kan overvinnes hvis produksjonsmidlene går tapt i en brann eller av andre årsaker.  

For det andre kan ikke selger pålegges å oppfylle dersom det vil medføre en «så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse».

Det legges med andre ord opp til en avveining mellom partenes interesse.

Kostnadsutvikling er jo fremholdt som et alternativ i bestemmelsen. Erfaringsmessig vet vi at kostnadene på byggevarer kan endre seg i betydelig grad. I en artikkel på bygg.no fra 23.8.2024 om hvordan byggevareprisene har utviklet seg er det inntatt en graf hentet fra «Plankepriser.no».    

Den viser at prisutviklingen på «topp-250 byggevarer» økte med nærmere 50 % fra sommeren 2020 til sommeren 2021. Deretter gikk prisene noe ned og pr 21.8.24 lå prisene 41,5 % høyere for disse varene enn 1.6.20.  

I overskriften til en artikkel hos Dagens Næringsliv publisert 12.2.2023 benyttes «jojo-priser» for å karakterisere prisutviklingen på byggevarer.  

Med dette som utgangspunkt må begge parter i en avtale om kjøp av byggevarer være forberedt på at prisene kan svinge veldig. Hvis det inngås en avtale hvor varene skal leveres et stykke frem i tid og det avtales en fikssum som ikke kan reguleres, da mener i hvert fall vi at en selger ikke kan fri seg fra sin plikt til å oppfylle med henvisning til at prisene har blitt så høye at selgers kostnader «står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse». Hvis selger skulle kunne fri seg forholdsvis lett fra sitt ansvar – i strid med inngåtte avtaler – så ville kjøper overta all kommersiell risiko og det er ikke hensikten.  

For øvrig er det ikke så mye rettspraksis å finne om kjøpslovens §§ 23 og 24 som kan belyse poengene.  

Hovedregelen er med andre ord at begge parter er forpliktet til å holde avtalen.  

Med dette sagt er det viktig å fremheve kjøpsloven § 23 (3) hvor det står at kjøper taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom han «venter urimelig lenge med å fremme kravet».  

Hvor lang tid som kan aksepteres vil måtte bero på en konkret avveining. Vi vil likevel anta at når en slik situasjon inntrer hvor det blir en forsinkelse av noen varighet, vil kjøper måtte vurdere hva han skal gjøre. I forhold til selger vil han bl.a. måtte ta stilling til om han vil fremsette krav om erstatning evt dagmulkt og også om han vil heve kontrakten.

Det sier seg selv at kjøper kan ikke heve og samtidig kreve oppfyllelse. Følgelig kan ikke fristen for å kreve oppfyllelse være kortere enn fristen for å heve – snarere lengre.  

At kjøper bør utvise en form for aktivitet i en slik situasjon underbygges også av det faktum at kjøpsloven § 23 (3) ikke stiller opp noe krav om at selger må spørre kjøper om denne vil kreve oppfyllelse. Det står kort og godt at kravet på oppfyllelse bortfaller (av seg selv) hvis ikke kjøper overholder fristen for å fremme sitt krav.  

Kjøper må med andre ord være aktpågivende og melde fra til selger så fort som mulig. Etter vårt syn underbygges dette også av standardenes bestemmelser om gjensidig lojalitetsplikt.  

Det er også verdt å merke seg kjøpsloven § 24 som gir selgeren en mulighet for å spørre kjøperen om denne fremdeles vil ha varen/ produktet i en situasjon hvor han er forsinket.  

Det følger av lovens forarbeider og juridisk litteratur at en slik henvendelse fra selger forutsettes å inneholde en angivelse av når levering kan forventes.  

Hvis ikke kjøper svarer selgeren «innen rimelig tid» følger det av bestemmelsen at kjøper mister retten til «heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt».

Abonner og få tilgang til hele artikkelen og mye mer!

Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kun tilgjengelig som årlig abonnement
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kun tilgjengelig som årlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 590,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Abonner og få tilgang til hele artikkelen og mye mer!

Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kun tilgjengelig som årlig abonnement
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kun tilgjengelig som årlig abonnement
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Spar opp til 40% ved årlig betaling

Kunnskapsbank

kr 590,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-læringsmoduler som publiseres

Kunnskapsbank + E-kurs

kr 790,– / mnd
Trekkes årlig
Kom i gang
Beste tilbud
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til alt nytt innhold som publiseres.
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Abonner og få tilgang til hele artikkelen og mye mer!

Spar opp til 40% ved årlig betaling

E-kurs

kr 490,–
Trekkes årlig
Nåværende plan
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres

Kunnskapsbank

kr 990,– / mnd
Trekkes hver måned
Legg til
  • Tilgang til 79 artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Spar opp til 40% ved årlig betaling

E-kurs

kr 490,– / mnd
Trekkes årlig
Nåværende plan
  • Tilgang til alle e-kurs
  • Tilgang til nye e-kurs som publiseres

Kunnskapsbank

kr 300,– / mnd
Trekkes årlig
Legg til
  • Tilgang til alle artikler
  • Tilgang til nye artikler som publiseres
  • Vederlagsfri konsultasjon inntil 5 timer pr år
Les abonnementsvilkår

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer

Har du et tema du ønsker at vi skal skrive om?

Thank you! Your submission has been received!
Det skjedde noe galt. Kontakt oss på hei@byggogprosjektjus.no hvis problemet vedvarer